El 33è Memorial Internacional de la Sida de Barcelona, sota el lema “Recordem, reconstruïm, avancem!”, s’ha celebrat el passat 16 de maig als Jardins d’Aclimatació de Montjuïc.
Organitzat pel Projecte NOMS-Hispanosida, amb la participació d’institucions, ONG i col·lectius LGTBIQ+, és un acte anual que recorda les persones que ja no hi són i dona suport a totes aquelles que continuen treballant per una societat més lliure, inclusiva i lliure d’estigmes.
El secretari de Salut Pública, Esteve Fernández, ha participat en l’acte, juntament amb Maria Luisa Conejos i Ara, subdirectora general d’Addiccions, VIH, ITS i Hepatitis Víriques.
Durant la seva intervenció, el secretari ha fet valdre la força de la comunitat en la resposta al VIH, destacant la seva capacitat d’organització i d’impulsar avenços socials i sanitaris rellevants, sense deixar de reclamar nous progressos. En aquest sentit, ha subratllat que fer balanç del camí recorregut també ha de servir per obrir noves línies d’acció de cara al futur. Entre les prioritats, ha remarcat la necessitat de facilitar l’accés a la PrEP (profilaxi preexposició al VIH), reduir les llistes d’espera i ampliar els punts de dispensació, amb més implicació de l’atenció primària i de les oficines de farmàcia.
També ha posat en relleu el paper del nou centre BCN Checkpoint i la necessitat de continuar enfortint la prevenció, l’atenció i la recerca des dels serveis de proximitat. De cara al futur, ha identificat com a principals reptes el desplegament del nou model integrat d’atenció a les ITS per millorar l’efectivitat del sistema, l’abordatge específic de les poblacions joves, la formació de professionals com a referents territorials i la implantació de circuits assistencials més àgils i eficients.
En conjunt, l’acte ha esdevingut un espai de memòria, solidaritat i compromís, amb un missatge de col·laboració i confiança per continuar avançant cap a un objectiu compartit: posar fi al VIH i a l’estigma que encara l’acompanya.