
La II Jornada Salut i Escola a Lleida: “Salut per aprendre i aprendre per salut”, s’ha celebrat el 30 d’abril a l’auditori de l’edifici transfronterer de la Universitat de Lleida (UdL). Organitzada pels departaments de Salut i d’Educació i Formació Professional, ha comptat amb l’assistència de gairebé 130 professionals de l’àmbit de la salut i de l’educació.
La Jornada l’ha inaugurada la directora dels serveis territorials de Salut a Lleida i gerent de la Regió Sanitària Lleida, Rosa Maria Pérez; el director adjunt dels serveis territorials a Lleida del Departament d’Educació i Formació Professional, Josep Domingo, i la vicedegana, cap d’estudis del grau en psicologia i màsters de la Facultat d’Educació, Psicologia i Treball Social de la UdL, Ester Desfilis. La trobada ha servit per posar de manifest la voluntat d’ambdós departaments d’enfortir els espais de treball comú en benefici de l’alumnat.
La primera taula rodona ha fet referència al programa Salut i Escola i ha destacat la importància de la comissió de salut en el centre educatiu, així com de l’espai de la consulta oberta. Professionals de la salut i de l’educació han donat a conèixer la participació en el programa i una exalumna ha explicat l’experiència en la utilització de la consulta oberta, en què ha posat de manifest l’acompanyament rebut amb garanties de privacitat, confidencialitat i proximitat.
En la segona taula rodona s’han presentat alguns dels programes compartits per ambdós departaments amb la finalitat d’acompanyar l’alumnat en la cura del seu benestar i la seva salut. En primer lloc, s’ha explicat el Programa d’atenció a les necessitats especials de salut d’infants i joves en l’entorn educatiu a través del cas d’un alumne i amb la intervenció de la infermera referent, la tutora i la família. En segon lloc, un referent de benestar emocional comunitari, un membre de la direcció d’un institut de secundària i dues alumnes han explicat els grups psicoeducatius en els centres. Relacionat amb aquesta temàtica, s’han donat a conèixer el Programa Henka o escoles resilients que s’ha iniciat en algun centre educatiu. Per acabar, professionals de l’àmbit educatiu han explicat la intervenció del seu centre a la Xarxa d’Escoles Sentinella participant com a coinvestigadors en aspectes com la salut mental i les malalties infeccioses en l’entorn escolar mitjançant la recerca participativa.
En la segona part de la Jornada s’han dut a terme diferents tallers sobre com parlar a l’aula de la prevenció dels trastorns del comportament alimentari, de masculinitats, d’autolesions i risc de suïcidi, de diversitat de gènere i trànsit, d’addicions, d’assetjament escolar i d’atenció a les violències sexuals.
La importància del treball conjunt entre ambdós departaments, la implicació dels seus professionals i els bons resultats dels programes i projectes compartits envers la cura de l’alumnat han estat les principals conclusions d’aquesta trobada.