La vuitena edició de la jornada PReME, organitzada per l'Agència de Salut Pública de Catalunya en col·laboració amb la Fundació Alícia, ha aplegat a més de 100 professionals vinculats als menjadors escolars i a més de 16 infants i monitors.

La jornada PReME d’enguany portava per títol “La veu dels infants en el menjador escolar” i s’ha centrat a escoltar l’opinió dels nens i nenes sobre el menjar de l’escola i el menjador escolar en general.
La presentació ha anat a càrrec del director general de Fundació Alícia, Toni Massanés, que juntament amb Carmen Cabezas, secretària de Salut Pública de l’Agència de Salut Pública de Catalunya, han donat la benvinguda a totes les persones assistents, han explicat els orígens i objectius de Fundació Alícia i de les jornades PReME.
Durant la primera part del matí, Maria Blanquer, dietista-nutricionista de l’ASPCAT, ha donat a conèixer els resultats de la fase 3 del PReME (avaluació sensorial del dinar del menjador escolar). Aquestes enquestes d’avaluació han permès avaluar diferents aspectes del menú i del menjador escolar, i han estat respostes pels mateixos infants, monitors/es de menjador i tècnics/ques de salut pública.
Tot seguit, Núria May, de Creacció, ha explicat el projecte “Mengem d’aquí” i ha donat els resultats de les enquestes d’opinió realitzades als infants d’escoles d’Osona i del Lluçanès sobre l’opinió dels plats servits al menjador escolar.
Tot seguit, un grup de 13 infants de les escoles Pau Vila d’Esparraguera, Auró de Barcelona i Terra Nostra d’Olost, han agafat el protagonisme i han compartit la seva opinió sobre diferents aspectes del menú i el menjador escolar. Han estat acompanyats per Iu Mir, Marc Torres i Oriol Carbonell, de 7 i tria/Fundesplai, que han dinamitzat les reflexions dels infants sobre diferents aspectes vinculats a l’àpat del migdia.
Després d’un breu descans actiu i d’un refrigeri saludable, la jornada ha continuat amb una taula rodona composta per tres experiències de participació dels infants en el menjador escolar. La taula, moderada per Gemma Salvador, de l’ASPCAT, ha comptat en primer lloc amb l’escola Edumar, de Castelldefels. Anna Gil, mare i vicepresidenta de l’AFA de l’escola, ha explicat l’estratègia dissenyada a la seva escola per tal d’augmentar la satisfacció dels infants que dinen a l’escola, i que es caracteritza tant per la participació activa dels infants com per la de les famílies.
Tot seguit, Anna Leirado i Montse Martínez, d’Aramark, han explicat el seu projecte sobre malbaratament alimentari, exposant diferents accions que fan a les escoles per conscienciar els infants sobre aquesta problemàtica. Algunes de les activitats que realitzen són el dinar amb sobretaula, on els alumnes seuen amb l’equip de cuina, per tal de conversar sobre el menjar de l’escola i compartir-ne les impressions.
Finalment, Eulogi Peiró, de Cuinatur de Castelló, ha compartit amb les persones assistents el seu projecte d’investigació, que es caracteritza per la implicació de tots els agents del menjador escolar: infants, famílies i equips docents. Una de les accions destacables són les taules experimentals, on els mateixos infants tasten diferents receptes i en donen la seva opinió.
Després d’un dinar i una passejada, la jornada ha continuat amb la mostra de 6 receptes treballades pels infants, que han estat cuinant receptes saludables i sostenibles, juntament amb els cuiners i cuineres de Fundació Alicia. Els infants, acompanyats per Noemí Igual, de Fundació Alícia, han explicat com han elaborat les diferents receptes, i han compartit la seva opinió.
Per acabar la sessió, s’ha obert un espai per al debat i la reflexió sobre els temes que han sorgit durant la jornada i Anna Bocio, Gemma Salvador i Maria Blanquer, de l’ASPCAT, han agraït a totes les persones assistents la seva participació en la jornada.
Volem agrair a tots els infants, així com als seus acompanyants de 7 i tria/Fundesplai l’oportunitat que ens han donat d’escoltar-los. Sens dubte, són els veritables protagonistes del menjador escolar, tenen molt a dir-nos i escoltar la seva veu és clau per facilitar el canvi de model al menjador de l’escola.
Destaquem