Un equip multidisciplinari ha publicat a la revista Science of the Total Environment un estudi pioner que analitza l’evolució de l’impacte ambiental de les recomanacions alimentàries escolars emeses per l’Agència de Salut Pública de Catalunya (ASPCAT) entre els anys 2005 i 2020.

L’article, titulat Evolution, trade-offs and optimization of the environmental impact of school meal dietary recommendations, aplica la metodologia d’anàlisi del cicle de vida (Life Cycle Assessment) a menús escolars per a infants de 7 a 12 anys, recomanats per l’Agència de Salut Pública de Catalunya (ASPCAT) a través de les quatre edicions de les seves guies (2005, 2012, 2017 i 2020), utilitzant fins a 16 indicadors ambientals diferents.
Els resultats mostren una reducció progressiva significativa de l’impacte ambiental amb cada nova actualització de les recomanacions. Els menús de la guia de 2020 tenen un 23% menys d’impacte ambiental que les de 2017, i un 40% menys que les de 2005. Tots els indicadors ambientals analitzats indiquen reduccions d’entre el 5% i el 52% entre el 2020 i el 2005. Aquesta millora s’ha aconseguit principalment per la disminució de carn i peix, i per la incorporació de proteïnes vegetals en els menús.
A més, l’article identifica els principals aliments responsables de l’impacte ambiental (especialment les carns i els peixos, i en grau més baix l'arròs) i suggereix escenaris per continuar avançant cap a una alimentació escolar més saludable i sostenible, sense comprometre l’equilibri nutricional.
Hi han contribuït investigadores i investigadors de diverses institucions de recerca i salut pública. Aquesta col·laboració reforça l’enfocament integral de l’estudi, que combina coneixements tècnics de la salut pública amb anàlisis experimentals i metodologies avançades per avaluar l’impacte ambiental dels menús escolars.
Article complet disponible a: