El Dia Mundial sense Tabac 2025, us donarà un motiu més, per no fumar:

L’Organització Mundial de la Salut (OMS) anuncia la campanya del 2025 per al Dia Mundial sense Tabac amb el lema «Desemmascarem-los. Les tàctiques de la indústria amb els productes de tabac i la nicotina al descobert». Aquest any, la campanya se centra a desvelar les tàctiques que utilitzen les indústries del tabac i la nicotina per fer que els seus productes nocius semblin atractius.
Per què hem optat per aquest tema?
Un dels principals desafiaments a què s’enfronta la salut pública actualment és combatre l’atractiu del tabac, la nicotina i els productes connexos, especialment entre la població jove.
La indústria tracta sistemàticament de trobar maneres de fer que aquests productes siguin atractius, i hi afegeix aromatitzants, sabors i altres agents que en modifiquen l’olor, el gust o l’aparença. Aquests additius estan concebuts per emmascarar l’aspror del tabac i, així, millorar-ne la palatabilitat pensant, sobretot, en els joves.
Altres tàctiques de la indústria inclouen:
- Estratègies de comercialització basades en el glamur (màrqueting dirigit): s’utilitzen amb finalitats estratègiques i amb dissenys elegants, colors cridaners i sabors atractius per captar un grup demogràfic més jove, en particular, a través dels mitjans digitals.
- Dissenys enganyosos: alguns productes imiten dolços, llaminadures i fins i tot personatges de dibuixos animats, articles que als infants els resulten naturalment atractius.
- Refrigerants i additius: gràcies a aquests productes, l’experiència pot resultar més agradable, cosa que augmenta la probabilitat de fer-ne un ús continu i redueix les possibilitats de deixar de fumar.
Aquestes tàctiques poden contribuir a fer que les persones s’iniciïn en el consum de tabac o de nicotina a una edat primerenca, cosa que comporta una possible addicció de per vida, amb conseqüències per a la salut. En presentar aquests productes sota un prisma més atractiu, la indústria no només amplia la base de consumidors immediats, sinó que també fa que resulti més difícil deixar de fumar, i es prolonga l’exposició a substàncies nocives.
Objectius de la campanya del Dia Mundial sense Tabac 2025
- Crear consciència: Informar el públic sobre les tàctiques a què recorre la indústria per manipular l’aspecte i l’atractiu dels productes de tabac i nicotina.
- Promoure canvis en matèria de polítiques:
- Mesures per a la prohibició de les aromes i els additius que realcen l’atractiu d’aquests productes.
- Mesures per a la prohibició total de la publicitat, la promoció i el patrocini del tabac, també a les plataformes digitals.
- Mesures per a la regulació del disseny dels productes i dels seus envasos perquè resultin menys atractius.
- Reduir la demanda dels productes de tabac i nicotina: Destapar aquestes tàctiques té com a objectiu reduir la demanda d’aquests productes, especialment entre els joves, cosa que, en última instància, en disminuirà l’exposició.
Quan desemmascareu aquestes estratègies, la campanya mostrarà quines vies utilitza la indústria per comercialitzar l’addicció, impulsarà els esforços encaminats a reduir la demanda i promourà la salut pública a llarg termini.
Uniu-vos a la campanya del Dia Mundial sense Tabac per tal de crear consciència i advocar per un futur més saludable i lliure de tabac.
Necessitat de polítiques més dures a Europa per protegir els joves
El 2022, les dades de la Regió Europea de l’OMS van revelar importants llacunes en la protecció dels infants davant de les cigarretes electròniques. Només 4 països prohibeixen tots els sabors a les cigarretes electròniques, mentre que altres 4 països permeten o restringeixen sabors específics. Només 11 països prohibeixen totes les formes de publicitat, promoció i patrocini de les cigarretes electròniques, en comparació amb els 36 països que estableixen prohibicions parcials i els 6 països sense regulacions. Aquestes llacunes deixen els joves, especialment, en una situació de vulnerabilitat en relació amb la comercialització de cigarretes electròniques.
L’ús de productes amb nicotina, com les cigarretes electròniques i les bossetes de nicotina, està augmentant entre els joves. S’estima que el 2022 el 12,5% dels adolescents de la Regió Europea utilitzava cigarretes electròniques, en comparació amb només el 2% dels adults.
En alguns països, l’ús de cigarretes electròniques entre els infants en edat escolar era entre 2 i 3 vegades més alt que el de les cigarretes tradicionals, cosa que posa en relleu una tendència preocupant que requereix mesures urgents.
El Dia Mundial sense Tabac 2025 ofereix l’oportunitat de parar atenció en les estratègies que perpetuen el consum de tabac i nicotina, i reforçar el compromís col·lectiu en un futur més saludable.
Document oficial de l’Organització Mundial de la Salut (OMS)
El secret és revelat: la indústria del tabac apunta als vulnerables
Tabac i nicotina. Màrqueting a les xarxes socials
Nou formes mitjançant les quals la indústria del tabac determina les polítiques de salut
Tàctiques de la indústria del tabac
Deixar de fumar. Caixa d’eines (Canal Salut). On podeu trobar aquesta informació complementària:
- Deu petits consells pràctics
- Guies per deixar de fumar
- Suport presencial i a distància per deixar de fumar Línia telefònica: truca al 061 Salut Respon
Dia Mundial sense Tabac 2025
-
Desemmascarem-los
(Obre en una nova finestra)
(Scientia: Fullet)