"Pauses actives!" és un programa per promoure la realització de l'activitat física i “trencar” els períodes de sedentarisme amb petits temps d'activitat física dins la rutina de l'aula durant la jornada escolar, on l’alumnat passa la major part del dia assegut. Objectius
El programa "Pauses actives!" té com a objectiu principal reduir el temps d’inactivitat dels alumnes durant l’horari escolar, a través d’un augment de l’activitat física a l’aula. Tanmateix, busca millorar el rendiment acadèmic i el benestar físic i psicològic de l’alumnat mitjançant la utilització d’activitats físiques a l’aula que contribueixin a aconseguir els objectius i estàndards d’aprenentatge en totes les àrees.
A qui s'adreça?
Les activitats del programa s’adrecen a tot l’alumnat d’educació infantil i educació primària. Els docents d’aquestes etapes són els professionals idonis per desenvolupar les diferents activitats a l’aula.
Com funciona?
El programa consta de 87 activitats:
- 15 activitats per a educació infantil.
- 24 activitats per al primer i segon curs d’educació primària.
- 24 activitats per al tercer i quart curs d’educació primària.
- 24 activitats per al cinquè i sisè curs d’educació primària.
Cada activitat es presenta a través d’una fitxa amb la informació següent:
- Nom de l’activitat.
- Disposició.
- Material.
- Instruccions.
- Variants i adaptacions.
A més, s’hi incorporen activitats adreçades als diferents nivells d’activació dels infants:
- Activitats minirelax, que permeten disminuir el nivell d’activació de l’alumnat. Es recomanen per baixar el nivell d’activació (després del pati o en les últimes hores del matí, o quan el docent ho cregui convenient).
- Activitats minireptes, que permeten augmentar el nivell d’activitat física mitjançant la competició contra el temps, o contra un mateix, com a eina motivadora.
Quan s'utilitza?
Quan ho considereu oportú, en funció de l’hora del dia, de l’estat d’atenció dels alumnes i del contingut que estigueu treballant.
Podeu proposar fer les activitats corresponents a l’àrea que estigueu treballant a l’aula o altres activitats diferents per permetre a l’alumnat descansar de l’activitat principal i reprendre-la després amb més atenció.