El Programa de gestió intracentre de residus sanitaris (PGIRS), adscrit a l'Agència de Salut Pública de Catalunya, és l'instrument del Departament de Salut que controla les activitats de manipulació, classificació, recollida, transport i emmagatzematge dels residus sanitaris en l'interior dels centres, serveis o establiments que els generen.
L'objectiu general del programa és protegir la salut dels pacients, del personal sanitari i de qui treballa en la gestió intracentre de residus sanitaris de risc; i protegir el medi ambient, mitjançant la promoció de bones pràctiques i el compliment del marc normatiu de referència. El personal sanitari és el pilar fonamental per a l'execució d'aquest programa i, per tant, ha de conèixer els criteris que garanteixen una gestió correcta dels residus sanitaris.
Informació relacionada
Aquestes són les funcions del PGIRS:
- Donar suport i facilitar la informació necessària a tots els centres generadors de residus sanitaris que ho sol·licitin.
- Assessorar i impulsar la formació del personal implicat en la manipulació, la classificació i la recollida dels residus sanitaris.
- Organitzar cursos i jornades d'informació i educació per al personal dels centres, serveis i establiments sanitaris.
- Establir els circuits de reconeixement de les característiques tècniques de les bosses i els recipients de recollida de residus sanitaris.
- Coordinar les activitats del Departament de Salut en matèria de residus sanitaris tant amb els centres generadors com amb els organismes públics i privats implicats en aquest àmbit d'actuació.
- Tutelar i garantir el compliment de la normativa vigent sobre la gestió intracentre de residus sanitaris.
Els centres i els establiments sanitaris sotmesos a vigilància i control són:
- Hospitals
- Centres sanitaris
- Centres d'assistència primària
- Centres mèdics d’especialitats quirúrgiques i polivalents
- Centres sociosanitaris i psiquiàtrics
- Centres de diàlisi
- Banc de Sang i Teixits
- Unitats d'investigació biomèdica
- Laboratoris
- Laboratoris d’anàlisis clíniques i d’anatomia patològica
- Laboratoris experimentals i d'investigació
- Clíniques i hospitals veterinaris
Per controlar la gestió intracentre de residus sanitaris, el PGIRS compta amb el cens dels centres productors de residus sanitaris de risc, i cada any estableix la inspecció d'un nombre determinat de centres sanitaris prioritzat segons el volum de producció i la tipologia dels residus que generen.
Aquestes inspeccions serveixen per:
- Avaluar la implementació correcta del Pla de gestió intracentres de residus sanitaris en centres hospitalaris.
- Detectar, identificar i corregir les deficiències en la classificació, segregació i gestió intracentre de residus sanitaris de risc.
- Verificar la utilització dels envasos i bosses autoritzades per a la recollida de residus sanitaris.
- Promoure l’educació i formació del personal implicat en la gestió dels residus sanitaris.
- Verificar si el centre impulsa la implantació de sistemes de gestió integral ambiental.
A més a més, el coneixement dels volums de producció dels residus sanitaris generats pels centres mitjançant les dades procedents dels resums anuals de producció permet fer un seguiment del grau de compliment en la classificació en origen dels residus sanitaris generats i detectar possibles irregularitats.
-
Agència de Salut Pública de Catalunya