L’impost sobre begudes ensucrades envasades en redueix el consum en un 22%
El primer mig any de vigència del tribut promou que els consumidors es decantin per les versions sense sucre dels mateixos refrescos
El nou impost sobre begudes ensucrades envasades (IBEE), vigent des del primer d’octubre de 2017, ha reduït el consum d’aquests tipus de productes en un 22%, segons un estudi presentat pel Centre de Recerca en Economia i Salut (CRES) de la Universitat Pompeu Fabra. El working paper signat per Judit Vall Castelló i Guillem López Casanoves conclou que el resultat de l’aplicació de l’IBEE representa una reducció del consum de 403.200 litres per setmana de begudes ensucrades, que comporten 32.256 grams de sucre setmanals. L’informe es postula com una referència per als legisladors que planegen introduir taxes similars en altres països, com el Regne Unit o Sud-àfrica. Irlanda ha estrenat l'impost l'1 de maig.
L’IBEE és la resposta catalana a la crida que el 2016 va fer l’Organització Mundial de la Salut. La recomanació marcava que els països haurien d’imposar un impost que incrementés els preus de venda de les begudes ensucrades en com a mínim un 20%, per aconseguir-ne una reducció efectiva del consum.
Una de les característiques de la taxa catalana és que repercuteix en el consumidor el 100% de l’impost, tal com recomana l’OMS. En altres països, com Mèxic, França i algunes ciutats dels Estats Units, el consumidor final només en suporta una part.
Part d'una estratègia a llarg termini
L’IBEE no és una mesura aïllada, sinó que forma part d’una estratègia a llarg termini, en el context del Pla Interdepartamental i Intersectorial de Salut Pública (PINSAP) i del Pla Integral de Promoció de la Salut a través de l’activitat Física i l’alimentació Saludable (PAAS). Concretament, el PAAS recull l’acció intersectorial i interdisciplinari per actuar en els àmbits comunitari, educatiu , laboral i sanitari sobre els determinants de l’obesitat. Es porten a termes accions per informar, sensibilitzar i educar la persona perquè triï opcions saludables, i també per afavorir els entorns promotors de salut. En aquest sentit, l’existència d’impostos sobre begudes ensucrades apuja el preu d’aquestes begudes i busca desincentivar-ne el consum a favor d’opcions més saludables.
Algunes de les accions que s’han desenvolupat recentment en aquest sentit són les recomanacions sobre els aliments i begudes en les màquines de vending dels hospitals i centres de salut.