Formació específica pròpia del departament Divulgació, reflexió i debat
Presentació:
Els trastorns de la conducta alimentària (TCA) han augmentat considerablement després del període de pandèmia. Deriven sovint en altres trastorns comòrbids com depressions o conductes de risc de suïcidi. Està àmpliament documentat que cal fer la prevenció dels TCA des del reforç de tots els factors protectors des d'etapes primerenques: amb l'establiment d'una bona relació amb l'alimentació i l'activitat física des de la infantesa i al llarg de la nostra vida; amb la pràctica d'una bona autoestima; amb la regulació de la nostra autopercepció del nostre cos vers els ideals de bellesa; amb l'acceptació i el respecte de la diversitat corporal; i amb el foment de l'esperit crític enfront de la pressió estètica i social. És per això que és prioritari el treball preventiu des de tots els àmbits: la comunitat, els professionals de l'educació, els infants i adolescents i, en especial, les seves famílies com a nucli i xarxa d'on neix la construcció de l'autoestima i de la identitat.
Programa:
1. Introducció als trastorns de la conducta alimentària. Recerca i marc teòric de les intervencions preventives.
2. Disseny, implementació i resultats de les intervencions psicoeducatives preventives en els alumnes i les famílies
en un centre educatiu.
3. Presentació de les tasques de l'Associació contra l'Anorèxia i la Bulímia (ACAB) pel que fa a les intervencions
preventives i d'acompanyament a les famílies. Treball de la Taula de Diàleg dels TCA.
4. Preguntes i debat.
Professorat:
- Pilar Sala Trevejo: Psicòloga i farmacèutica (Subdirecció General de Promoció de la Salut. ASPCAT. Departament
de Salut)
- Sara Bujalance Arguijo: Psicòloga (Directora de l'Associació contra l'Anorèxia i la Bulímia (ACAB)).
- Bàrbara Alcaide García: Psicòloga (Coordinadora del Servei d'Atenció a les Persones de l'Associació contra
l'Anorèxia i la Bulímia (ACAB)).
Objectius:
- Augmentar el coneixement sobre recerca en TCA, els factors de risc i els factors protectors.
- Compartir el disseny i els resultats d'intervencions psicoeducatives i les metodologies sobre prevenció
inespecífica dels TCA en els centres educatius tenint com a base les competències emocionals i posant el focus en
l'autoconeixement, l'autoestima i la resiliència.
- Reflexionar i aprofundir en la revisió del currículum educatiu i de les pràctiques docents sota la mirada
intersectorial i de la inclusió; i en la sensibilització del professorat i l'acompanyament de les famílies.
- Donar a conèixer la importància de la prevenció dels TCA i l'acompanyament de les famílies en el moment de la
identificació; i facilitar la intervenció precoç com a indicador de millor pronòstic.