Divendres, 22 de novembre de 2024, de les 9:30 a les 11:00 hores
Formació específica pròpia del departament. Divulgació, reflexió i debat - Estratègica
Des de començaments del segle XX, la indústria del tabac ha anat introduint nous productes al mercat destinats a la captació de nous consumidors i el manteniment d'un negoci que causa més de 8 milions de morts prematures a tot el món. Moltes millores aparents en la fabricació de cigarretes, com la incorporació de filtres d'acetat de cel·lulosa o la comercialització de cigarretes "light", han estat la resposta a la implantació de polítiques de prevenció i control i la difusió d'evidències de l'impacte del tabaquisme sobre la salut. L'èxit de les mesures de prevenció implantades a molts països s'ha traduït en reduccions significatives en les vendes de cigarretes convencionals i en la prevalença del tabaquisme, que les multinacionals tabaqueres miren de contrarestar impulsant grups de pressió i campanyes de comunicació de nous productes que prometen protegir davant dels riscos del fum del tabac sobre la salut. Mentrestant continuen comercialitzant cigarretes convencionals i oposant-se frontalment a la majoria de les mesures efectives de control del tabac.
D'aquesta manera, les persones més motivades per deixar de fumar i els joves i adolescents continuen sent els principals consumidors de productes com la picadura de tabac, les cigarretes electròniques, les pipes d'aigua o "xixa", els productes del tabac per escalfament o les bossetes de nicotina que, aprofitant vulnerabilitats de la normativa de salut pública, es presenten al mercat com a alternatives per preservar la salut.
Objectius:
-Presentar programes, recursos, serveis i iniciatives de l'àmbit de la promoció de la salut.
-Tractar temes de promoció de caràcter interdepartamental en el context del PINSAP.
- Oferir als professionals de l'àmbit de la salut pública la divulgació de temes d'actualitat.
- Reflexionar sobre temes de salut pública de la mà de professionals experts en el tema exposat, brindant un espai de debat i reflexió.
Metodologia: Exposició teòrica amb debat.
Programa i Professorat:
1. Benvinguda i presentació (Josep M. Suelves: Servei de Prevenció i Control del Tabaquisme i de les Lesions. Subdirecció General de Promoció de la Salut. Departament de Salut).
2. Modalitats de consum i productes emergents amb tabac i nicotina: picadura, pipes d'aigua, cigarretes electròniques, tabac escalfat, bossetes de nicotina. Epidemiologia i efectes sobre la salut (Araceli Valverde: Servei de Prevenció i Control del Tabaquisme i de les Lesions. Subdirecció General de Promoció de la Salut. Departament de Salut).
3. El màrqueting dels nous productes amb tabac i nicotina (Juan Miguel Rey-Pino: Professor titular del Departament de Comercialització i Investigació de Mercats. Universitat de Granada).
4. Debat i cloenda.
Persones destinatàries: Tècnics de salut pública del Departament de Salut i professionals que desenvolupin la seva activitat en l'àmbit de la salut i el benestar de les persones.
Organització: Albert Giménez Masat (Subdirecció General de Promoció de la Salut. ASPCAT-Departament de Salut)
Responsable: Soco Osúa Quintana
Destaquem