
S'haurien d'adoptar límits de velocitat de 30 km/h com a apropiats als carrers on la gent viu, treballa i juga
- La Setmana Mundial de la Seguretat Viària se centra en la reducció de la velocitat en vies urbanes a 30 km/h a tot el món.
- Reduir la velocitat ajudarà a avançar cap a unes ciutats més segures, saludables, verdes i habitables.
- Vianants, ciclistes i altres usuaris vulnerables, víctimes més freqüents de la sinistralitat viària a les ciutats.
L’Assemblea General de l'Organització de les Nacions Unides (ONU) va adoptar el passat mes d’agost la resolució 74/299 “Millora de la seguretat viària mundial” amb l’objectiu de fer possible una reducció del 50% en el nombre de persones lesionades i mortes per col·lisions de trànsit l’any 2030. L’ONU dedica la seva 6a Setmana Mundial de la Seguretat Viària, que té lloc del 17 al 23 de maig, a promoure la limitació de la velocitat màxima a 30 km/h a les vies urbanes de tot el món, amb l’objectiu d’avançar cap a unes ciutats més segures, saludables, verdes i habitables. La celebració de la Setmana Mundial de la Seguretat Viària també vol posar de manifest la relació entre la reducció de la velocitat màxima a 30 km/h en vies urbanes i els Objectius per al Desenvolupament Sostenible en l’àmbit de la salut, l’educació, les infraestructures, l’acció sobre el clima i les aliances.
Des de l’11 de maig estan en vigor les limitacions de la velocitat màxima a les vies urbanes que estableix el Reglament de circulació, una mesura que tindrà una repercussió molt important sobre la incidència i la gravetat de les lesions per trànsit.
La velocitat incrementa la probabilitat d’una col·lisió perquè obliga qui condueix un vehicle a processar una quantitat d’informació superior i incrementa la distància de frenada.
En cas de col·lisió, la velocitat incrementa el risc i la gravetat de les lesions: els ocupants dels vehicles (o els vianants atropellats), s’exposen a una major quantitat d’energia. En cas de col·lisió, la velocitat incrementa el risc i la gravetat de les lesions perquè tant els ocupants dels vehicles com els vianants atropellats s’exposen a una major quantitat d’energia.
- Quan la velocitat passa de 30 km/h a 50 km/h, el risc de lesions greus per als ocupants dels seients davanters d’un automòbil es multiplica per 3.
- El 90% dels vianants sobreviuen a la col·lisió amb un vehicle que circuli a 30 km/h. Aquesta proporció baixa fins al 50% quan la velocitat és de 45 km/h.
- Els infants i els vianants d’edat avançada són més vulnerables en cas d’atropellament
Més informació