El Dia Mundial sense Tabac 2024 us donarà un motiu més per no fumar

L’Organització Mundial de la Salut (OMS) anuncia la campanya mundial de 2024 per al Dia Mundial sense Tabac amb el lema « Protegir els infants de la interferència de la indústria del tabac», amb la finalitat de crear consciència sobre la influència nociva de la indústria del tabac en els joves.
Aquest any 2024, el tema del Dia Mundial sense Tabac (DMST) se centra a advocar que es deixi de perseguir els joves amb productes que són perjudicials per a la seva salut. Els joves de tot el món estan demanant als governs que adoptin polítiques que els protegeixin de les pràctiques manipuladores de les indústries tabaqueres i les que hi estan relacionades, inclosa la comercialització incessant dels seus productes perillosos a través de les xarxes socials i les plataformes d’estríming. Aquest discurs, proporciona una plataforma perquè els joves, els formuladors de polítiques i els defensors del control del tabac a escala mundial discuteixin el tema i instin els governs a adoptar polítiques que protegeixin els joves de les pràctiques manipuladores de la indústria del tabac i les que hi estan relacionades. Tot i que el consum de cigarretes ha disminuït al llarg dels anys a causa dels fenomenals esforços de la comunitat per al foment del control del tabac, cal insistir en aquests esforços per salvaguardar aquests grups vulnerables.
Segons dades del 2022, a tot el món, almenys 37 milions de joves d’entre 13 i 15 anys consumeixen alguna forma de tabac. A la Regió d’Europa de l’OMS, l’11,5% dels nens i el 10,1% de les nenes entre 13 i 15 anys són consumidors de tabac (4 milions).
Per què la indústria del tabac s’adreça als joves?
Per continuar generant milers de milions de dòlars en ingressos, la indústria del tabac necessita reemplaçar els milions de clients que moren i els que abandonen el consum de tabac cada any. Per assolir aquest objectiu, treballa per crear un entorn que promogui el consum dels seus productes entre la propera generació, inclosa una regulació laxa per garantir que els seus productes estiguin disponibles i siguin assequibles. La indústria també desenvolupa productes i tàctiques publicitàries que atrauen infants i adolescents, als quals arriba a través de les xarxes socials i les plataformes d’estríming.
Productes com les cigarretes electròniques i les bosses de nicotina estan guanyant popularitat entre els joves. S’estima que el 12,5% dels adolescents de la Regió d’Europa van utilitzar cigarretes electròniques el 2022, en comparació amb el 2% dels adults. En alguns països de la Regió, les taxes d’ús de cigarretes electròniques entre els escolars són entre 2 i 3 vegades més altes que les taxes de consum de cigarretes.
La indústria ven intencionalment una dependència mortal als joves. I, en aquest sentit, el DMST 2024 fa una crida als governs i a la comunitat de control del tabac perquè protegeixin les generacions actuals i futures, i responsabilitzin la indústria del tabac del dany que causa.
Nova campanya de l’OMS en què destaca les tàctiques de la indústria del tabac per influir en les polítiques de Salut Pública. La indústria del tabac menteix.
L’Organització Mundial de la Salud (OMS) llança la campanya "Prou mentides!" com a iniciativa vital per protegir els joves de la indústria del tabac i els seus productes mortals, tot demanant que es posi fi a la interferència de la indústria del tabac en les polítiques de Salut Pública.
Aquesta campanya compta amb el suport d’una nova evidència de “L'Índex Global d’Interferència de la Indústria del Tabac 2023”, document publicat per STOP i el Centre Global per a la Bona Governança en el Control del Tabac que mostra que els esforços per protegir les polítiques de salut d’una major interferència de la indústria del tabac s’han deteriorat a tot el món.
La campanya de l’OMS té com a objectiu amplificar les veus dels joves, exposar les tàctiques de la indústria del tabac i augmentar la consciència pública sobre la necessitat de defensar les polítiques de salut i protegir la salut de les generacions futures.
Grups de joves de tot el món van instar els països a “...adoptar decisions que ens protegeixin de les pràctiques manipuladores de les indústries tabaqueres i relacionades”.
“L’OMS dona suport als joves de tot el món, que han exigit als governs que els protegeixin contra una indústria letal, que ataca amb nous productes perjudicials mentre menteix obertament sobre els impactes en la salut. Fem una crida a tots els països per tal que salvaguardin les seves polítiques de salut enfront d’aquesta indústria mortal i que no li permetin tenir un seient a les taules de formulació de polítiques”, va manifestar el doctor Ruediger Krech, director de Promoció de la Salut de l’OMS.
La indústria del tabac intenta interferir en el dret dels països per protegir la salut de les persones portant els governs als tribunals i oferint incentius financers i en espècie per poder influir en les polítiques de control del tabac. També ho ha intentat amb la propera Conferència de les Parts del Conveni Marc per al Control de Tabac de l’OMS. L’OMS dona suport als països en la defensa de mesures de control del tabac basades en l’evidència enfront de la interferència de la indústria.
La indústria del tabac segueix mentint a la població utilitzant diferents formes per difondre informació errònia, entre les quals hi ha:
- Grups façana i tercers.
- Persones influents en les xarxes socials.
- Esdeveniments patrocinats.
- Finançament de científics i projectes de recerca esbiaixats.
- Suport a iniciatives de responsabilitat social corporativa.
Atès que l’OMS ha constatat els esforços incansables de la indústria del tabac per comercialitzar els seus productes entre grups vulnerables, especialment els joves, es compromet a exposar els intents de la indústria per debilitar les polítiques de salut i a demanar als responsables polítics que es mantinguin ferms contra la influència de la indústria del tabac. Hi ha 183 parts (països) en el Conveni Marc per al Control del Tabac que s’han compromès a fer això en virtut del Tractat de Salut Global.
La indústria del tabac té una llarga història de mentir al públic; fins i tot insisteix a dir que fumar no causa càncer de pulmó. Avui sabem que el tabac causa el 25% de tots els càncers i que ocasiona la mort de més de 8 milions de persones cada any, però la indústria persisteix a comercialitzar el que denomina “productes nous i més segurs" que, com bé sabem, són igualment perjudicials per a la salut, mentre segueix produint bilions de cigarretes cada any.
Atès que la meitat de tots els consumidors de tabac moren prematurament, el manteniment del mercat del tabac i la nicotina depèn en gran mesura del reclutament de nous consumidors joves. I les empreses tabaqueres utilitzen múltiples tàctiques per guanyar la confiança i l’interès dels joves a una edat primerenca.
Les cigarretes mentolades i aromatitzades, i les cigarretes electròniques amb sabors de caramel i amb dissenys cridaners, han contribuït encara més a la popularització d’aquests productes entre la generació jove; i alhora també han contribuït al fet que molts consumidors no fossin conscients dels efectes negatius que tenen en la seva salut.
La indústria del tabac i les organitzacions financeres que promouen els seus interessos inverteixen enormes quantitats de diners en lobbyings (grups de pressió) contra les polítiques de control del tabac.
Aquestes tàctiques del tabac, quan no es controlen, causen un dany immensurable a la salut pública. A més, la producció i l’ús de tabac i productes de nicotina tenen un efecte perjudicial en cascada sobre altres preguntes crítiques com el medi ambient, la salut mental i el treball infantil.
La indústria del tabac no només amenaça la salut pública, sinó que també causa tensió econòmica i addicció en les generacions properes. Busca sabotejar les polítiques de salut, afecta el medi ambient de manera negativa i amb els seus diners compra influència, promou narratives enganyoses, aprofita les llacunes jurídiques i paga tàctiques per sabotejar el control del tabac.
La campanya de l’OMS té com a objectiu exposar les tàctiques de la indústria del tabac per guanyar influència pública i interferir en les polítiques de salut que han d’afectar les generacions venidores. L’OMS dona suport als joves de tot el món, que han pregat a la indústria que deixi d’interferir en les polítiques de salut i d’atacar amb productes nous i nocius, i que s’abstingui de fer-los promeses d’un futur millor.
Fets clau
Les tàctiques actuals de la indústria del tabac per guanyar influència i interferir les polítiques de salut inclouen:
• Reivindicar un paper de salut pública mentre mata més de 8 milions de persones cada any.
• Afirmar que són “sostenibles” mentre els seus productes contaminen el nostre planeta.
• Finançar científics o tercers per produir recerca esbiaixada.
• Finançar grups façana per exercir pressió contra les polítiques de control del tabac.
• Pagar persones influents a les xarxes socials i patrocinis d’esdeveniments.
• Contractar equips legals per litigar, desafiar i endarrerir les regulacions del tabac.
• Donar suport financer a grups d’activistes perquè s’uneixin contra les polítiques sobre el tabac.
Objectius de la campanya de l’OMS
• Contrarestar la infodèmia de la indústria del tabac i mostrar als responsables de la formulació de polítiques de quina manera la indústria continua adreçant-se a infants i joves.
• Protegir les generacions futures demanant als governs que protegeixin la formulació de polítiques sanitàries de la interferència de la indústria del tabac.
• Crear consciència sobre les diverses tàctiques que utilitza la indústria del tabac per influir en l’opinió pública i en les polítiques públiques.
• Amplificar les crides als joves per protegir-los de la indústria del tabac.
Tabac. Tàctiques de la indústria del tabac per atraure les generacions més joves
Hi ha 1.300 milions de consumidors de tabac a tot el món. Aquesta xifra seria encara més alta si el tabac no matés la meitat dels seus consumidors. Cada quatre segons, el tabac es cobra un vida. Dècades d’enganys i tàctiques tortuoses de la indústria del tabac han enganxat generacions de consumidors a la nicotina i el tabac, mitjançant l’impuls d’aquesta epidèmia mundial. La indústria multimilionària recluta nous consumidors de tabac i nicotina per recompensar els inversors amb el màxim benefici possible i mantenir viu el seu negoci. El tabac i les indústries relacionades s’aprofiten cada cop més d’infants i adolescents. Amb noves tàctiques publicitàries s’hi adrecen directament amb una nova cartera de productes que amenacen la seva salut. Aquestes indústries s’estan movent a gran velocitat per llançar els seus productes ─productes nous i productes ja existents─ i utilitzen tots els mitjans per expandir la seva participació de mercat abans que es puguin assolir les regulacions. Les indústries tabaqueres i les afins continuen oposant-se a les mesures basades en l’evidència, com ara l’augment dels impostos especials i les prohibicions integrals de la publicitat, la promoció i el patrocini del tabac, i han amenaçat que duran a terme accions legals contra els governs que intentin protegir la salut dels ciutadans.
Deixar de fumar,. Caixa d’eines, de Canal Salut
Deu petits consells pràctics
Guies per deixar de fumar
Suport presencial i a distància per deixar de fumar Línia telefònica: truca al 061 Salut Respon
Més de 100 motius per deixar de fumar, de l’OMS.
Recursos per deixar de fumar, de l’OMS.
Data d'actualització:
23.05.2024