Resposta de la Xarxa d'Atenció a les Drogodependències durant la crisi de la Covid-19
La situació de confinament provocada per la pandèmia del nou coronavirus SARS-CoV-2 ha fet necessària l’adaptació de la Xarxa d’Atenció a les Drogodependències (XAD) per seguir proporcionant serveis a tota la comunitat. En termes generals, totes les unitats que donen atenció a les persones consumidores de drogues han pres mesures immediates pel que fa tant a la reorganització dels i les professionals com dels serveis en horaris. També per al manteniment dels serveis essencials. L’objectiu de la XAD ha estat ser des del primer moment oferir servei tant presencial com telemàtic a les persones usuàries.
Dins de la Sub-direcció General de Drogodependències (SGDD) s’ha format un equip de crisi per a la gestió de totes les demandes i urgències derivades de l’adaptació dels recursos a les recomanacions per a la prevenció de contagis i a l'adequació a les necessitats de la població en condicions de confinament. Des de la SGDD s’han publicat i fet arribar als centres diverses recomanacions en relació amb l’organització dels serveis i atenció als pacients i també sobre com actuar en cas de sospita d’infecció de COVID-19, tant en persones usuàries com en professionals.
La crisi del coronavirus afecta de manera especial les persones que consumeixen drogues i/o pateixen un trastorn per consum de substàncies (TCS) o una addicció comportamental. Moltes de les persones amb TCS tenen problemes crònics de salut que les situa en un grup d’especial vulnerabilitat enfront del risc de contagi de coronavirus i de pitjor evolució de la malaltia.
Actualment es duen duent a terme estudis per avaluar l’impacte de la crisi de la COVID-19 en persones consumidores. Tot i això, al llarg d’aquest període, s’han percebut les següents situacions:
- Les persones que estaven en situació de vulnerabilitat social han vist agreujada la situació laboral, econòmica i d’habitatge/sensellarisme.
- L’estat d’alarma, a més, ha tingut un impacte important en la disponibilitat de les drogues i per a moltes persones que les consumeixen ha estat molt complicat accedir a les substàncies, exposant-s a sancions per violació del confinament, a substàncies adulterades o a quadres d’abstinència o de sobredosi.
- Tanmateix, les conseqüències derivades de la crisi de la COVID-19 (confinament, crisi econòmica, etc.) poden haver ocasionat, en alguns casos, problemes d’aïllament social i, en altres, problemes de convivència (canvis d’humor, irritabilitat, comportaments agressius, etc.), especialment en les persones amb una addicció no estabilitzades.
- D’altra banda, aquesta situació pot haver afectat les persones que conviuen amb persones amb addiccions.
- A més, durant el confinament s’han agreujat les situacions de violència masclista, i això ha suposat un elevat risc per a les dones en general i, en especial, per aquelles que consumeixen drogues.
- En general, les persones en tractament (per drogues o jocs d’apostes) s’han mantingut estables durant el confinament més estricte, probablement per una menor exposició a situacions de risc.
Durant aquests darrers mesos s’ha treballat per donar suport a la XAD, que inclou CAS (centres d’atenció i seguiment a les drogodependències), serveis de reducció de danys, comunitats terapèutiques, pisos de suport, centres de dia i UJP (unitats de joc patològic), entre d’altres, amb els següents objectius:
- Prevenir contagis de professionals i de les persones usuàries.
- Mantenir els serveis assistencials bàsics (atenció telefònica, teleconferències) i l’atenció a les situacions de crisi.
- Mantenir els recursos de reducció de danys d’atenció a les persones amb consum de drogues, facilitant material per al consum higiènic i segur, l’accés a les sales de consum, la distribució de naloxona i el tractament amb agonistes opiacis, com la metadona, per a aquelles persones que en el context d’absència de drogues al carrer volguessin iniciar-lo.
- Intensificar les accions de prevenció de les sobredosis a tota la XAD.
També s’ha donat suport a les diferents entitats i ajuntaments en l’habilitació d’espais específics per facilitar que les persones sense llar que consumeixen drogues es poguessin confinar.
Altres acciones dutes a terme:
- S’ha mantingut la Línia Verda d’atenció telefònica especialitzada oferint un servei de suport i acompanyament tant a les persones consumidores de drogues com al seu entorn.
L’equip tècnic de la Sub-direcció ha donat suport a les entitats que gestionen les comunitats terapèutiques, els pisos de reinserció i els centres de dia perquè continuessin atenent les persones ingressades.
- Suport a consultes puntuals de professionals i serveis de drogodependències entorn de la COVID-19.
- Gestió del material de protecció per als professionals i persones usuàries de la XAD.
- Més enllà de la XAD, s’ha col·laborat amb el Departament de Justícia en l’elaboració de recomanacions específiques per aA la reducció de danys en el medi penitenciari en el context de la pandèmia.
- La majoria dels CAS s’han organitzat en torns professionals per tal de poder cobrir presencialment els serveis essencials, com poden ser: dispensació de metadona, atendre primeres visites que no podien esperar, analítiques d’orina, urgències d’atenció de crisis i inicis de tractament amb metadona de persones derivades de serveis reducció de danys.
- S’ha fet un seguiment telefònic dels pacients i se’ls ha facilitat números de telèfon en cas d’urgència.
- S’han interromput els grups terapèutics i des de la Sub-direcció, seguint les recomanacions d’algunes guies internacionals, s’ha recomanat facilitar els grups per via telemàtica, especialment els de prevenció de recaigudes.
- S’ha espaiat la recollida dels tractaments en règim de take-home per evitar els desplaçaments de les persones als centres.
- Dels 18 centres de reducció de danys, així com de les 9 unitats mòbils, la majoria s’han mantingut oberts, i els que han hagut de tancar han seguit duent a terme tasques d’apropament a les persones que usen drogues a les zones obertes de consum a través d’equips educatius de carrer.
- Els equips han fet torns rotatius de professionals per garantir-ne la seva presència.
- Dels 11 equips educatius de carrer, la majoria ha continuat treballant prenent amb les mesures preventives generals.
- De les 14 sales de consum, tres han tancat. La resta han hagut d’adequar l’espai i aforament per mantenir les mesures de prevenció.
- Els espais de calor i cafè han restringit l’a seva activitat, tancant o oferint atenció individualitzada per cobrir necessitats d’higiene o alimentació mitjançant l’entrega d’aliments.
- S’han reforçat els missatges preventius de sobredosi i la distribució de material pel consum higiènic per tal d’evitar desplaçaments i per si algun centre hagués de tancar per necessitat de confinament de professionals.