SOM PROFESSIONALS: REFLEXIONEM!
ENS COMPROMETEM AMB EL BON TRACTE A LES PERSONES GRANS
El bon tracte és una forma de comunicar-se, de relacionar-se o d’establir vincles amb una altra persona basant-nos en el respecte, la dignitat i l’autonomia com a drets inherents als éssers humans.
Materials per descarregar
Reconèixer la singularitat de l’altre lluny de la generalització o l’homogeneïtzació
La dignitat és un atribut fonamental de les dones i els homes. Un dels seus pilars és el reconeixement que cada persona és única i mereixedora de respecte, al marge de la seva edat, origen, ètnia, cultura, opció sexual o qualsevol altra condició física, mental o social.

Comunicar-se de forma respectuosa, sense fer judicis de valor o actuar a partir de prejudicis
El tracte infantilitzador o les actituds homogeneïtzadores són una forma de negar la persona, les seves singularitats, fortaleses o capacitats, i contribueixen així a la seva deshumanització, desculturització, despersonalització i cosificació.

Acompanyar en aquelles situacions que comprometen el benestar de la persona, sense banalitzar la seva experiència
El procés d’envelliment no és una malaltia, forma part del cicle de vida de les persones; prevenir, tenir cura i/o pal·liar els possibles efectes que generen malestar és un dret de la persona i un deure dels professionals que les atenen per assolir el màxim nivell de benestar subjectiu.

Utilitzar un llenguatge comprensible i entenedor per a la persona, evitant els tecnicismes i garantint la intel·ligibilitat
En la interacció relacional i comunicativa cal garantir la comprensibilitat dels missatges que s’emeten, evitant els tecnicismes i utilitzant un llenguatge clar i entenedor ajustat al ritme, demandes, necessitats i característiques de la persona.

Respectar l’autonomia i la participació evitant la imposició
El dret fonamental a l’autonomia, és a dir, a gestionar la pròpia vida i exercir el lliure arbitri, significa que els professionals han de tenir en compte l’experiència vital, preferències, voluntat i desitjos de la persona, compartint, consensuant i acordant les accions que afavoreixen el seu benestar.

Assegurar el dret a la intimitat i la confidencialitat com a requisits ètics indispensables en la pràctica professional
Els professionals han d’actuar conforme a les obligacions ètiques que regeixen la seva pràctica. El respecte a la confidencialitat i la intimitat de la persona és un imperatiu professional en tant que és una conditio sine qua non que ha de ser protegida i salvaguardada.

Valorar l’escolta comprensiva i la creació d’un vincle de confiança com a fonaments de la praxi professional en el marc de la relació interpersonal.
La paraula i l’escolta són el pilar fonamental per fer una aproximació a l’experiència de l’altre, així com a les seves lògiques cognitives i emocionals i als significats que guien les seves accions i actituds. El vincle efectiu s’estableix a través de la construcció d’un espai relacional interactiu basat en la confiança mútua.
