Existeixen moltes guies sobre seguretat a la muntanya; aquesta, però, està pensada per als agents locals del territori que reben i parlen amb els visitants, i ofereix consells per informar bé, prevenir accidents i fomentar actituds responsables.
Als professionals que reben, acullen i donen serveis als visitants.
Informadors turístics: D’oficines de turisme, centresde visitants, espais naturals protegits, refugis de muntanya, museus i altres equipaments d’atenció al públic.
Empreses d’activitats turístiques: Agències de viatge, empreses de guiatge, de senderisme, d’ecoturisme, d’activitats a alta muntanya, de barranquisme, etc.
Allotjaments: Turisme rural, hotels, albergs, cases de colònies, etc.
Transport col·lectiu: Taxis, autocars, autobusos, trens, cremalleres, telefèrics, etc.
Comerços i restauració: Bars, restaurants, botigues d’esports i muntanya, botigues d’alimentació, forns de pa, benzineres, etc.
L’objectiu de la guia és orientar els agents locals del territori per tal que puguin oferir als visitants la informació més adequada, completa i rigorosa possible.
Aquesta informació ha de permetre a les persones gaudir de la muntanya amb seguretat i ha de fomentar el respecte vers el medi natural, el patrimoni cultural i la població local.
Els visitants, abans d’anar a la muntanya, s’informen a partir de publicacions, mitjans de comunicació i, sobretot, per internet. En arribar al destí triat, però, solen demanar informació directa als professionals que els acullen i donen servei; bé sigui per contrastar i certificar la que ja tenen o bé perquè la consideren més fiable.
La comunicació directa entre el visitant i el local pot arribar a ser més efectiva que la informació que puguin rebre o consultar els mateixos visitants de manera autònoma. És a dir, els agents locals sovint actuen com a prescriptors i constitueixen una peça clau a l’hora de millorar la seguretat dels visitants i prevenir accidents.
Les recomanacions s’organitzen en tres àmbits:
Informar sobre seguretat: Recomanacions per ajudar els agents locals a informar i a conscienciar els visitants en matèria de seguretat a la muntanya, i a fer-ho de manera rigorosa i efectiva. Està comprovat que la bona informació contribueix a reduir el nombre d’accidents i de rescats.
Fomentar actituds responsables: Aquest tipus de recomanacions van en la línia dels principis del turisme responsable i pretenen fomentar el respecte dels visitants per la natura i el patrimoni local, i les relacions agradables i enriquidores amb la població.
Comunicar de manera efectiva: Segur que bona part dels professionals dedicats a l’activitat turística tenen una gran experiència en tractar la gent; tanmateix, sempre és bo donar un cop d’ull a les pautes que recomanen els experts per aconseguir comunicar de manera més eficaç. Es tracta de criteris que semblen obvis i de sentit comú, però que no sempre s’apliquen.
És una iniciativa de la comissió del PINSAP a l’Alt Pirineu i Aran, coordinada per l’IDAPA i centrada a treballar sobre l’accidentalitat en muntanya.
El PINSAP —Pla Interdepartamental i Intersectorial de Salut Pública— és una iniciativa liderada pel Departament de Salut de la Generalitat de Catalunya i té per objectiu incorporar la salut a totes les polítiques i arribar a les persones.