El Centre de Cultures i Cooperació Transfronterera de la Universitat de Lleida (UdL) va acollir, el passat 24 d’abril, la XVII Jornada d’Actualització en Infeccions de Transmissió Sexual (ITS), organitzada pel Grup de Treball d’ITS de la Regió Sanitària Lleida.
La trobada va reunir prop de 200 professionals i estudiants vinculats a l’àmbit de la salut sexual.
El Grup de Treball d’ITS de la Regió Sanitària Lleida està integrat per professionals de la Secretaria de Salut Pública, el Servei Català de la Salut, l’Institut Català de la Salut i l’Associació Antisida.
La jornada es va estructurar en diversos blocs temàtics centrats en la situació epidemiològica, l’actualització clínica i la reflexió sobre els reptes actuals en prevenció i atenció de les ITS.
Luisa María Conejos i Ara, cap de la Subdirecció General d’Addiccions Comportamentals, VIH, ITS i Hepatitis Víriques de l’Agència de Salut Pública de Catalunya, va presentar el context epidemiològic del VIH i altres ITS a Catalunya, així com les actuacions en marxa i els reptes de futur en prevenció i tractament. També es van exposar les dades específiques de la Regió Sanitària Lleida, a càrrec del Servei de Microbiologia de l’Hospital Universitari Arnau de Vilanova.
En l’àmbit clínic i terapèutic, diferents professionals van abordar aspectes com la relació entre les ITS i la malaltia inflamatòria pelviana, el fracàs terapèutic en el maneig d’aquestes infeccions i la necessitat d’incorporar una perspectiva de gènere i una mirada interseccional en la seva atenció.
La jornada també va incloure un espai de debat i reflexió sota el títol «Què passa amb les ITS? Més informació, més ITS», centrat especialment en les estratègies preventives dirigides a la població jove i adolescent. Aquesta part es va complementar amb un joc de rol orientat a identificar possibles aspectes de millora en l’atenció a les ITS des de l’atenció primària.
La sessió es va tancar amb una síntesi dels principals continguts tractats i amb una reflexió sobre la importància d’establir una comunicació adequada amb els pacients, lliure de prejudicis, per afavorir una atenció sanitària de qualitat.
La jornada ha servit, un any més, com a espai d’intercanvi de coneixement i experiències entre professionals per avançar en l’abordatge integral de les ITS i en la millora de l’atenció a la ciutadania.
Nota actualitzada el 19 de maig de 2026