“Bola de neu” és un projecte de prevenció dels problemes relacionats amb el consum de drogues. Consisteix a formar consumidors de drogues en actiu i treballadors sexuals en temes de caràcter sanitari i recursos sociosanitaris. L’objectiu és aconseguir la difusió d’aquests missatges preventius entre els seus companys, especialment els de difícil accés, als quals no s’arriba per altres mitjans.
- Arribar als que no contacten amb els serveis, per:
- Obtenir informació d’aquesta població oculta i dels canvis en el món de les drogues.
- Vincular-los als recursos dels serveis que es fan al projecte “Bola de neu”, a la Xarxa d’Atenció a les Drogodependències de Catalunya (XAD) i a la xarxa sociosanitària.
- Donar informació en general sobre el consum, la reducció de danys i el tractament (per als que no en tenen).
- Fer una tasca educativa en relació amb valors i actituds (adreçada als que ja tenen informació sobre hàbits).
Aquí la població diana són les persones que no contacten.
- Fer que els usuaris / treballadors del sexe siguin participants i actors en l’atenció als seus iguals. Això provoca un canvi d’actitud i és un primer pas en el qual seria un procés d’inserció.
- Vincular més estretament els jobistes amb les entitats. Afavorir la vinculació entre ells (xarxa-associacionisme).
En aquests dos darrers objectius, la població diana són els treballadors del sexe mateixos.
- Adaptar els serveis propis als col·lectius que no contacten a través de la informació que aporta el projecte “Bola de neu” (saber qui són i què necessiten).
Aquí la població diana són els professionals i el servei.
-
És important la selecció dels jobistes, ja que determina la població diana final, que són els seus coneguts i amics. Per tant, cal també no repetir amb els mateixos jobistes.
-
Elaboració de material gràfic de suport als jobistes en la seva feina.
-
Cal posar èmfasi en aspectes d’habilitats personals (de comunicació, per contactar...).
-
Cal millorar l’aspecte que els jobistes incorporin la idea bàsica que és i per a què serveix el "Bola de Neu".
-
La transmissió d’informació en l'àmbit visual és millor que la verbal… Són les actituds i conductes allò que s’ha de treballar més, i per això cal incidir també en els valors.
-
Això implica la necessitat de passar d’un treball en l'àmbit individual a un grupal. De fet, moltes vegades els jobistes ja actuen sobre més d’una persona al mateix temps.
-
Els jobistes haurien de posar èmfasi a escoltar i detectar les barreres per portar a terme hàbits saludables.