La importància de no vendre alcohol a persones menors d’edat
Enguany, amb motiu del dia mundial sense alcohol que se celebra el 15 de novembre, el Departament de Salut a través de la Subdirecció General d’Addiccions, VIH, ITS i Hepatitis Víriques de la Secretaria de Salut Pública i en coordinació amb el Ministeri de Sanitat i la resta de comunitats autònomes, vol posar l’accent a sensibilitzar sobre la importància de no vendre alcohol a persones menors d’edat. A Catalunya, aquesta iniciativa no serà una acció puntual, sinó que anirà més enllà, ja que es farà una avaluació contínua de la campanya per monitorar-ne l’abast de l’adopció de la mateixa al territori.
Aquesta acció pretén reforçar el compliment de la llei 20/1985 que regula, entre d’altres, l’accés per part de menors, els horaris i llocs de venda i la prohibició de la promoció indeguda. A més, s’emmarca en la campanya “L’alcohol és responsabilitat de tothom” i la celebració de la “13a Setmana de sensibilització sobre els riscos de l’alcohol, del 10 al 16 de novembre”.
Accès als materials de la campanya
Aquesta iniciativa serà presentada durant la Sessió de Salut Pública del dia 13 de novembre. Aquesta sessió, que porta per títol precisament “L’alcohol, és responsabilitat de tothom” comptarà, entre d’altres, amb la participació de Xisca Sureda, nova delegada del Plan Nacional sobre Drogas, que ens presentarà l’estat actual de l’avantprojecte de llei de prevenció del consum d’alcohol en persones menors d’edat.
Luisa Conejos, subdirectora d’Addiccions, VIH, ITS i HV, presentarà les principals dades del consum d’alcohol i altres problemes relacionats a Catalunya i les principals línies d’actuació. Així mateix, comptarem amb la participació de representants del territori que presentaran diferents experiències i bones pràctiques comunitàries.
Setmana del Cribatge
En el marc el Beveu menys i en col·laboració amb les Societats científiques CAMFiC i AIFICC, s’impulsa a l’atenció primària i comunitària (APiC) la XV Setmana del Cribratge d’Alcohol per sensibilitzar a la població sobre els riscos del consum d’alcohol i la importància de reduir-ne el consum promovent que es pregunti activament sobre el consum d’alcohol mitjançant les eines de cribratge disponibles a la història clínica.
Enguany, aquesta iniciativa l’hem fet extensiva als ASSIR, en el marc del Programa d’Embaràs sense alcohol ni drogues, amb l’objectiu de sensibilitzar la població general i les dones gestants sobre els danys associats al consum d’alcohol durant l’embaràs.
Formació en TEAF
Una altra acció per prevenir i abordar les conseqüències del consum d’alcohol durant l’embaràs és promoure entre els professionals el coneixement sobre el Trastorn de l’Espectre Alcohòlic Fetal (TEAF), una condició completament prevenible si no es consumeix alcohol durant la gestació.
Com a part de les activitats de la setmana del Dia mundial sense alcohol, el 13 de novembre, s’obren les inscripcions al primer curs especialitzat sobre el TEAF adreçat a professionals dels àmbits de la salut, l’educació, social i justícia.
- La formació, impulsada per la SGAVIHV, té com a objectiu donar resposta a les necessitats detectades entre professionals i famílies: disposar de més coneixement específic i d’eines pràctiques per prevenir i diagnosticar el TEAF, així com per atendre les persones afectades i les seves famílies de manera adequada i coordinada des de tots els àmbits, contribuint així a reduir l’impacte en les seves vides quotidianes.
- El curs ha requerit més d’un any de preparació i la participació d’una trentena de docents de diverses institucions i entitats.
- La formació serà en línia i asincrònica, amb diverses edicions cada any, perquè arribi al màxim nombre de professionals.
En el següent enllaç podeu consultar la resta d’accions estratègiques en relació amb el TEAF i a la sensibilització i prevenció del consum d’alcohol durant l’embaràs.