La Fundació Hospitalàries de Sant Boi de Llobregat va acollir la VIII Jornada de Patologia Dual sota el títol “Nous horitzons i nous reptes”, el passat divendres 27 de febrer.
La doctora Meritxell Centeno, directora de Desenvolupament Estratègic Assistencial i directora de l’Àrea de Salut Mental de Sant Boi de la Fundació Hospitalàries, va donar la benvinguda juntament amb Luisa María Conejos Ara, subdirectora de Drogues, Addiccions Comportamentals, VIH, ITS i Hepatitis Víriques de l’Agència de Salut.
Durant la seva intervenció, Luisa Conejos va ressaltar la importància de celebrar aquesta trobada per compartir on som i cap on volem anar en l’atenció a la patologia dual. Va recordar, tanmateix, que la Unitat de Patologia Dual de Martorell va ser la primera a Catalunya que va iniciar la seva activitat l’any 2003.
A què ens referim amb el terme patologia dual en addiccions? Fem referència a una persona que presenta de forma concomitant un trastorn mental i un trastorn per ús de substàncies (TUS). De fet, tres de cada quatre persones amb TUS tenen també un trastorn mental. Va assenyalar, com a exemple, que en una cohort de 1.356 pacients en tractament per consum d’alcohol o cocaïna a Barcelona, la prevalença de possible patologia dual va ser del 74%, amb un 70% d’homes i un 30% de dones. Són persones que presenten més ingressos a urgències, més ingressos psiquiàtrics i un pronòstic pitjor. A Catalunya, l’any 2025 hi va haver 1.343 ingressos a les UPD, dels quals un 71% eren homes i un 29% dones. Les persones amb patologia dual sovint presenten diferents situacions de vulnerabilitat que poden influir en el seu benestar, sigui per factors socials, emocionals o mèdics. Aquests elements poden repercutir en la conducta, en les relacions i en la manera de vincular-se amb els serveis sanitaris. Davant d’això, és clau que els professionals disposin de suport, coordinació i recursos flexibles per oferir una atenció global i adaptada, que faciliti la recuperació i afavoreixi processos de canvi positius.
Conejos es va mostrar optimista, però va recordar que la creació d’unitats d’ingrés específiques per a patologia dual va ser un pas fonamental al seu dia i ha permès dur a terme una atenció especialitzada en els moments de més descompensació. De cara al futur, però, cal centrar-se a construir aquest mateix model en l'àmbit ambulatori. És a dir, garantir que, un cop la persona surt de l’hospital, continuï rebent una atenció especialitzada, continuada i ben coordinada per evitar recaigudes i afavorir processos de recuperació més estables.
Per acabar la seva intervenció, va agrair la feina feta a tots/es les i els professionals que cada dia treballen per la recuperació de les persones amb més complexitat i vulnerabilitat. Va explicar que s’està treballant conjuntament amb el Pla Director en el nou model d’unió de les xarxes de salut mental i addiccions.
Jornades com aquesta serveixen per debatre l’atenció a les addiccions, els elements clau de la recuperació de les persones i les noves línies terapèutiques per a una atenció integral a la patologia dual. Tot plegat, amb l’objectiu de millorar el benestar de les persones.