• Imprimeix

Mobilitat i salut

Caminar, pujar escales o anar amb bicicleta són formes saludables de desplaçar-se que formen part de l'activitat física moderada recomanable per prevenir moltes malalties i reduir el risc de mortalitat per totes les causes.

Afavorir aquest tipus de desplaçaments entre infants i adolescents de casa a l’escola o l’institut contribueix a l’adquisició d’uns hàbits de mobilitat saludables, segurs i sostenibles, i a la realització dels 60 minuts d’activitat física moderada que es recomana en aquesta etapa de la vida.

A més d’augmentar els nivells d’activitat física, desplaçar-se habitualment a peu, en bicicleta o en transport públic, en comptes de fer-ho en un vehicle de motor privat, redueix les emissions de contaminants amb un efecte perjudicial sobre la salut.

Un altre factor a tenir en compte relacionat amb la mobilitat i la salut és que les lesions derivades de col·lisions de trànsit són causes molt importants de discapacitat i mortalitat prematura. Per cada defunció per trànsit a Catalunya, es produeixen uns 12 ingressos hospitalaris per lesions, que sovint provoquen una discapacitat permanent.

Per tot plegat, el Pla interdepartamental i intersectorial de salut pública (PINSAP) inclou la mobilitat com un dels àmbits que tenen una influència destacada sobre la salut, i promou un transport actiu i saludable en els desplaçaments quotidians.

Els beneficis per a la salut de moure’s a peu o en bicicleta

Dedicar 30 minuts diaris a desplaçar-se en bicicleta o a peu és una manera excel·lent de fer una activitat física moderada molt beneficiosa per a la salut. S'ha demostrat que, entre les persones adultes, 30 minuts diaris d'activitat física s'associen amb una disminució del 36% en el risc de mortalitat per malaltia coronària i a una disminució del 27% en el risc de mortalitat per totes les causes.

En concret, l'activitat física moderada ajuda a prevenir trastorns com la malaltia cardiovascular, l'obesitat, la diabetis, el càncer de còlon i malalties osteomusculars, així com aporta beneficis sobre la salut mental, alenteix els canvis fisiològics associats a l'envelliment i incrementa l'esperança de vida gairebé 4 anys. En el cas d’infants i joves, un dels beneficis específics que s’han associat a l’activitat física és la millora del rendiment acadèmic. 

Enllaços relacionats

  • Setmana de la Mobilitat Sostenible i Segura

    L’Agència de Salut Pública de Catalunya (ASPCAT)  dóna suport a l’organització de la Setmana de la Mobilitat Sostenible i Segura. Es tracta d’una iniciativa europea coordinada pel Departament de Territori i Sostenibilitat. L’any 2017 se celebra del 16 al 22 de setembre, amb el lema “Mobilitza’t per un aire més net”.

  • Caminar amb seguretat

    Recomanacions per als desplaçaments a peu

  • Bicifeina

    Projecte adreçat al personal de la Generalitat de Catalunya que promou l'ús de la bicicleta en els desplaçaments del domicili al lloc de treball. 

  • Cercador de rutes saludables

    Cercador de rutes saludables dels municipis de Catalunya que participen al Pla d'Educació Física, Esport i Salut.