• Imprimeix

Dormir bé és un somni assolible

Les dades actuals demostren que només una de cada 3 persones a nivell mundial dormen les hores necessàries. Gaudir d’un son saludable és un dels pilars de la salut com també ho són la vida activa i l’alimentació saludable.

Segons l’Enquesta de Salut de Catalunya 2014, el 62,2% dels enquestats afirma dormir el que es recomana (64,5% dels homes, 70,0% les dones). Per edats, dormen el recomanat un 75,3% dels menors de 14 anys; un 78,9% de les persones de 18-44 anys, un 70,1% de les de 45-64 i el 59,9% de les de 65 o més.

La manca de son afecta la salut i la qualitat de vida. Malgrat que en la majoria de casos els trastorns del son es poden prevenir o tractar, només 1 de cada 3 persones que els pateixen, recorren a l’ajuda professional. Els problemes per dormir be condicionen la salut i la qualitat de vida de gran part de la població. Dormir poc es relaciona amb diversos problemes de salut crònics com els problemes cardiovasculars, la depressió i/o ansietat, la diabetis i l’obesitat i el risc de patir caigudes i lesions.

La qualitat del son depèn de la seva:

• Durada: ha de ser suficient per sentir-se descansat i alerta al dia següent.
• Continuïtat: Els cicles del son han de ser continus, sense interrupció.
• Profunditat: El son ha de ser prou profund per a que sigui refrescant i restaurador.

Aquest any 2016 el Dia Mundial del Son, celebrat el 18 de març, ha portat com a lema “Dormir bé és un somni assolible”. Aquesta cita del calendari és l’ocasió idònia per sensibilitzar la població sobre la importància de dormir bé i els efectes que té sobre la salut i el benestar físic i emocional. Dormir bé millora la concentració i el rendiment acadèmic i professional. Per aconseguir un son saludable i reparador, l’Agència de Salut Pública de Catalunya ofereix una sèrie de recomanacions i consells relacionats amb l’estil de vida i les condicions ambientals que poden millorar la qualitat del son: 10 consells per dormir saludablement

Data d'actualització:  18.03.2016