• Imprimeix

L’ASPCAT proposa dur a terme activitats conjuntes de lleure actiu en família i evitar l’exposició a les pantalles durant més de dues hores diàries

Pixabay

L’accés a continguts audiovisuals i a les tecnologies de la informació i la comunicació proporciona als infants i adolescents moltes oportunitats d’aprenentatge i desenvolupament personal. Els resultats de l’Enquesta de salut de Catalunya posen de manifest que els menors de 3 a 14 anys dediquen una mitjana de 6,1 dies setmanals a veure la televisió, per un temps mitjà de 66,4 minuts diaris, i que juguen amb videoconsoles o jocs d’ordinador 3,2 dies per setmana, per un temps mitjà de 62,4 minuts diaris.

Al llarg de l’any, infants i adolescents participen en activitats educatives i familiars que els ocupen bona part del dia. A l’estiu, les vacances permeten disposar de més temps per dedicar-lo al lleure i és possible passar també més temps connectats a la pantalla del televisor, l’ordinador, els dispositius mòbils i els videojocs.

L’ús infantil del televisor i els dispositius mòbils no ha de representar un problema, sempre que s’adapti a l’edat, que els continguts siguin apropiats i que no interfereixi amb altres activitats familiars, socials, esportives o de descans necessàries per a la salut i el desenvolupament d’infants i joves. Un ús inadequat del televisor o de les pantalles mòbils resta temps per a altres activitats saludables (com ara l’alimentació, l’activitat física a la natura o les relacions socials i familiars) i exposa els infants a un excés d’estímuls que pot afectar negativament la seva capacitat d’atenció i també la durada i la qualitat del son nocturn.

Aquest estiu, ajudeu els infants i adolescents a gaudir d’unes vacances amb salut i seguiu algunes indicacions que us ajudaran a fer un ús més apropiat de les pantalles:

  • No propicieu l’accés continuat a les pantalles dels infants menors de 18 mesos.
  • Eviteu que els infants i els adolescents passin més de 2 hores diàries davant del televisor, l’ordinador, els dispositius mòbils o les videoconsoles.
  • Sigueu un exemple d’ús d’internet i de les tecnologies de la informació i la comunicació, que no han d’impedir gaudir de les relacions familiars i del temps de lleure.
  • No abuseu del recurs al televisor o els dispositius electrònics per mantenir els infants entretinguts.
  • Busqueu plegats altres activitats per a l’estiu: sortir amb amics i la família, passejar per la natura, anar en bicicleta, nedar, llegir, jugar, etc.
  • Acompanyeu-los quan es connectin a internet. No cal estar sempre vigilant, però sí interessar-se pel que fan els infants i adolescents quan es connecten, conèixer i compartir els seus interessos.
  • Millor en espais compartits. Si és possible, eviteu que el televisor o l’ordinador connectat a internet estiguin instal·lats a l’habitació dels infants o a altres llocs on sigui difícil saber a quins continguts accedeixen.
  • Fixeu unes normes. Establiu uns límits de temps de connexió a internet, de veure la televisió o d’ús d’altres dispositius electrònics, i determineu a quins llocs i a quins continguts d’internet poden accedir els infants, sempre d’acord amb la seva edat i característiques. Eviteu que els infants utilitzin pantalles les hores d’abans de dormir. Gaudiu dels àpats en família sense estar pendents del televisor o el mòbil.
  • Ensenyeu-los a preservar la seva seguretat. Expliqueu als infants la importància de seguir algunes regles de seguretat importants, com ara no compartir dades personals (nom, telèfon, adreça electrònica, domicili, imatges o vídeos), no obrir missatges procedents de desconeguts, no respondre a missatges molestos o ofensius, i no citar-se en línia amb desconeguts.
Data d'actualització:  16.08.2018