• Imprimeix

Els llegums capten el focus del XVII dia de la nutrició

Receptari

Avui es celebra la XVII edició del Dia Nacional de la Nutrició, que enguany és centra en un gran protagonista, el llegum.

El dia estatal de la Nutrició celebra enguany la XVII edició centrada en un gran protagonista, el llegum. La FAO (Organització de les Nacions Unides per a l’Alimentació i l’Agricultura) va declarar l’any 2016 com a l’Any Internacional dels Llegum. Segons aquesta entitat, les llenties, els cigrons, els fesols, les mongetes i tots els llegums són petits aliats, però molt poderosos per aconseguir els Objectius de Desenvolupament Sostenible. Es basa en l’elevat valor nutricional, les propietats saludables, el baix cost i el respecte pel medi ambient que implica el seu conreu.

Els Llegums tenen un gran valor nutricional.

Són una font important de proteïnes vegetals i de fibra, entre altres nutrients essencials. La seva qualitat proteica és excel·lent i poden ser perfectes substituts de proteïna animal, amb una aportació similar a la de carns, peix i ous, sense greixos saturats en la seva composició i amb un alt contingut en fibra.

Els llegums són molt beneficiosos per a la salut. Recomanables a totes les edats des dels nadons fins a les persones d’edat més avançada (de 2 a 4 vegades per setmana). Es recomanen per prevenir malalties cròniques, com la diabetis i l’obesitat.

Els llegums fomenten l’agricultura sostenible i contribueixen a la mitigació del canvi climàtic. El conreu de llegums fomenta  la protecció del sòl, ja que les lleguminoses són plantes que contribueixen a la fertilitat del sòl, i atorguen als camps més diversitat d’animals i insectes. Els llegums necessiten menys aigua per a la seva producció que les fonts de proteïna d’origen animal.

A gairebé totes les comarques de Catalunya es cultiva algun tipus de llegum. Entre els llegums secs més coneguts hi ha les mongetes seques o fesols, les llenties, els cigrons i la soja, mentre que els llegums frescos més habituals són els pèsols i les faves.

El consum de llegums locals i de proximitat a Catalunya és possible gràcies al fet que se’n produeixen moltes varietats, com el fesol de Santa Pau (Garrotxa), el fesol de l’ull ros (Pla de l’Estany i Empordà), la mongeta de Castellfollit del Boix (Bages), la mongeta de Collsacabra (Osona), la mongeta del ganxet del Vallès, el cigró d’Oristà (Osona), el cigronet de l’Alta Anoia, el pèsol garrofal de Llavaneres, el pèsol negre del Berguedà i la garrofa del Baix Penedès, el Baix Camp, el Tarragonès, el Baix Ebre i el Montsià, entre d’altres.

És per això que, des de l’Agència de Salut Pública de Catalunya, us proposem un interessant receptari de llegums, amb 33 receptes de preparacions de fàcil elaboració i baix cost, per tal de promoure’n el consum.

El llegum, un gran aliat a la nostra cuina i en la nostra alimentació

 

Data d'actualització:  28.05.2018