• Imprimeix

Ús saludable i segur de les tecnologies a l'estiu

Xarxes-socials

Consells per a l'ús segur d'internet a la infància i l'adolescència

La introducció de les tecnologies de la informació i la comunicació (TIC) ha suposat millores molt importants en les nostres vides. L’ús d’Internet, els ordinadors i els dispositius mòbils pot resultar molt útil per treballar, estudiar, fer diverses gestions, comunicar-se amb altres persones o gaudir del temps de lleure.

A Catalunya, la major part de la població adulta és usuària de telèfons mòbils i d’Internet, i moltes persones utilitzen les TIC per comunicar-se mitjançant el correu electrònic i les xarxes socials, per accedir als serveis sanitaris o per buscar informació i consells sobre salut, tal com posen de manifest diversos estudis. D’acord amb els resultats de de l'Enquesta sobre equipament i ús de tecnologies de la informació i la comunicació a les llars de l'INE, l’any passat un 82,8% dels residents a Catalunya entre 16 i 74 anys havien accedit a internet en els 3 mesos previs, i un 78,9% utilitzaven internet habitualment. En el cas dels infants i adolescents de 10 a 15 anys, gairebé la totalitat (98,1%) havia utilitzat internet en els 3 mesos previs, principalment des de la llar (94,8% dels usuaris d’internet) i els centres educatius (86,6%). A més, un 65,6% dels infants i adolescents disposaven d’un telèfon mòbil.

Els telèfons intel·ligents (smartphones) i les tabletes digitals ofereixen un accés  immediat i continuat a les TIC  que, encara que generalment no representi un problema greu, pot interferir amb la nostra vida diària i tenir efectes potencialment perjudicials:

  • L’ús de videoconsoles, smartphones, tabletes i altres dispositius mòbils abans d’anar a dormir pot restar hores de descans i fa més difícil conciliar la son.
  • Estar pendent dels missatges o les converses al mòbil pot ser causa de distraccions, especialment perilloses quan es camina pel carrer o es condueix un vehicle.
  • Passar molt de temps connectat al mòbil i a internet pot suposar un obstacle per connectar-se personalment amb les amistats i la família, o senzillament a descansar i relaxar-se amb un bon llibre.

L’estiu pot ser una bona època per cultivar comportaments saludables, com fer activitat física a l’aire lliure, introduir més fruita i hortalisses en els nostres àpats, gaudir de la companyia d’amics i familiars... i fer un ús més adequat de les TIC. 

Si durant tot l’any heu hagut d’estar connectats contínuament a internet i al mòbil, podeu aprofitar l’estiu per desconnectar-vos, ni que sigui algunes hores al dia, i gaudir d’alguns beneficis:

  • Millorareu la percepció d’autocontrol, fent-vos protagonistes de la gestió del vostre temps.
  • Podreu descansar mentalment de l’excés d’estímuls a que us poden exposar les TIC.
  • Disposareu de més temps per dedicar-lo a vosaltres mateixos.
  • Podreu gaudir més intensament i sense interferències de les relacions familiars i amb les amistats
  • Tindreu més temps per llegir, pensar o senzillament no fer res.

Estratègies senzilles que us poden ajudar a aconseguir a gestionar millor el temps dedicat a les TIC:

  • Apagueu el mòbil o deixeu-lo en una altra habitació, almenys una part del dia. Si necessiteu comprovar l’entrada de missatges o teniu trucades perdudes, feu-ho només de tant en tant.
  • Trieu espais “lliures de dispositius mòbils” a casa o a la feina, de manera que mentre hi sigueu no interfereixin en les vostres activitats, les vostres relacions personals, o la vostra solitud.
  • Establiu regles familiars: cap dispositiu damunt la taula mentre sopeu plegats, a la cuina o al cotxe. 

Els infants i adolescents de Catalunya han crescut en un món amb una forta presència de les TIC, per la qual cosa sovint se’ls considera “nadius digitals”. La familiaritat d’infants i adolescents amb les TIC comporta grans avantatges per al seu desenvolupament personal, però de vegades causa preocupació davant de possibles riscos per a la salut i la seguretat.

Consells que poden ajudar les famílies a promoure un ús saludable i seguir d’internet i les tecnologies a la infància i l’adolescència:

  • Sigueu un exemple d’ús d’internet i les TIC. Intenteu l’ús de les tecnologies no us impedeixi gaudir de les relacions familiars i del temps de lleure, no abuseu del recurs al televisor o els dispositius electrònics per mantenir els infants entretinguts.
  • Acompanyeu-los quan es connectin a internet. No cal estar sempre vigilant, però sí interessar-se pel que fan els infants i els adolescents quan es connecten, conèixer i compartir els seus interessos.
  • Millor en espais compartits. Si és possible, eviteu que el televisor o l’ordinador connectat a internet estiguin instal.lats a l’habitació dels infants o altres llocs on sigui difícil saber a quins continguts accedeixen.
  • Fixeu unes normes. Establiu uns límits de temps connectat a internet, el televisor o altres dispositius electrònics, i determineu a quins llocs i a quins continguts d’internet poden accedir els infants, sempre d’acord amb la seva edat i característiques.
  • Ensenyeu-los a preservar la seva seguretat. Expliqueu als infants la importància de seguir algunes regles de seguretat importants, com no compartir dades personals (nom, telèfon, adreça electrònica, domicili, imatges o vídeos), no obrir missatges procedents de desconeguts, no respondre a missatges molestos o ofensius, i no citar-se “online” amb desconeguts.

I si gaudiu d’uns dies de vacances, podeu seguir vosaltres també alguns consells de desintoxicació digital:

  • Anuncieu la vostra desconnexió a la xarxa: activeu el contestador telefònic, prepareu una resposta automàtica en el vostre compte de correu electrònic, expliqueu als vostres contactes que potser estareu uns dies sense poder connectar-vos. En cas necessari, podeu indicar als vostres familiars, companys de feina o clients una forma alternativa de contactar en cas d’emergència.
  • Si no teniu despertador, compreu-ne un, de manera que no necessiteu tenir el mòbil a la tauleta de nit per despertar-vos.
  • Feu que tots els teus àpats siguin àpats sense dispositius digitals, de manera que tingueu oportunitat de connectar millor amb el menjar, les persones del voltant i un mateix.
  • Desactiveu les notificacions automàtiques al mòbil o altres dispositius intel·ligents, de manera que els vostres comptes de correu electrònic, Twitter o Faceboock no us interrompin contínuament.
  • Gaudiu del descans i del silenci
Data d'actualització:  08.08.2017